Forholdet mellem farve & salg

Tag ikke fejl, at følelser er drivkraften bag salg og kunder at gøre købsbeslutninger kan påvirkes gennem visuelle elementer mod en bestemt adfærd eller følelser, der vil tilskynde til mere salg.

Ikke overbevist? Har du bemærket, at en masse restauranter er indrettede i/stærkt indslag reds og/eller appelsiner? Stadig ikke overbevist?

Pizza Hut

Frankie & Benny

Burger King

Lille kok

TGI fredag

Bella Pasta (en af de få til at fokusere på Orange stedet rød)

Disse store spillere forstår psykologien bag farve og dens forhold til markedsføring, som dikterer, at rød og orange specifikt fremme restaurant lånere at spise hurtigere; således gættede ja du det-stigende salg inden for den samme periode.

Rød er kendt som et følelsesmæssigt intens farve, stimulere en hurtigere puls og vejrtrækning. Orange er også en følelsesmæssig stimulerende.

Det er absolut muligt du er pludselig febrilsk realisere, at du ikke har overvejet dette på alle, når du vælger dit brand design og tilknyttet marketingmaterialer og nu spekulerer på, om du maksimere dit salg ved hjælp af farve psykologi.

Heldigvis er der ingen grund til panik og begynde at planlægge en komplet (og potentielt dyre) re branding øvelse.

Selv hvis du ikke i første omgang overveje dette, det er ikke for sent for at gøre noget ved det, der er ingen grund til hvorfor du ikke kan arbejde med din eksisterende mærke farver og måske arbejde nye farver ind i din ordning, der vil arbejde hårdere for at fremme disse salg – infiltrerer den korrigere farver gennem dine brochurer, hjemmeside, brevpapir og så videre.

Denne mÃ¥de du bruger farve psykologi til at styrke dit budskab endnu, samtidig med at det samme mærke, at kunder kan have allerede blevet vant til at se og har allerede ‘købt ind’.

Nu, at du er klar over, at du kan gøre noget ved din graverende fejl ;-)) – her er nogle tips:

Kultur: Hvis du handel globalt, Husk at farverne kan have en forskellig fortolkning i forskellige kulturer – for eksempel i den kinesiske kultur, hvid er farven af død.

Shopper vaner – tilsyneladende impuls købere læne mod rød-orange, sort og Kongeblå, og dem, der planlægger foretrækker pink, blågrøn, lys blå og navy.

Status – farve præference er pÃ¥virket af vores levestandard; lysere dristigere farver synes at tiltrække dem pÃ¥ en lavere indkomst, mens rettet mod højere indkomstklasser bør bruge mere subtile farver.

Geografi – den geografiske placering af din målmarked bør overvejes, når du foretager farvevalg; dem i Latinamerika vil for eksempel foretrække stærkere farver, mens dem i koldere regioner er tiltrukket af neutrale.

Endelig, i mange kulturer i følgende farver har følgende marketing potentiale:

Rød-farve øjet opfatter den hurtigste (selvom tilsyneladende forskning har vist, at midterste alderen og ældre mennesker kan finde det svært at se denne farve). Rød kan repræsentere energi, hastighed, vrede, fare (blod), spænding, styrke, køn.

Blå – en cool farve foretrækkes af de fleste europæere, især mænd, det kan vink på tillid og pålidelighed.

Gul – varmt og stimulerende som solen, og tilskynder følelser af lykke, især foretrukket af unge mennesker, hvis ikke anvendes i overskud. Kan også være forbundet med forræderi dog.

Orange – en varm pulserende skygge uden at være minder om fare eller aggression som røde, god for opmuntrende impuls køb.

Green-frisk og kølig; forbundet med natur, vækst og håb, men også med sygdom og overtro.

Lilla-har links med religion (Cardinals), og kan også ses som en royal farve og derfor ofte forbundet med spiritualitet og værdighed.

Pink-blød, omsorgsfuld, og sikkerhed og er brugt et symbol på kærlighed og sødme. For meget pink kan ses så barnligt.

Hvid-renhed, renlighed, og er forbundet med naturen og lys. Tage sig; i Asien er denne farve forbundet med sorg.

Sort – kan se set som sofistikerede og elegante, eller mystisk men symbolisere død og okkult også, men hvis de anvendes på den rigtige måde (som det bruges ofte med prestige/luksus produkter), som når de kombineres med guld, det kan oprette en chic eksklusive føler.

Guld – Prestigious og royal farve; dyrt.

Sølv-kan ogsÃ¥ være prestigefyldte, hvis de anvendes korrekt, eller at give en ‘videnskabelig’ association.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Navigation